Desire knows no bounds




Sunday, February 21, 2010

خوشبختانه در ایران هر از چندی تئوری‌ها و تزهای تازه‌ای در مورد "فرایند ادراک فیلم" از کلاه شعبده‌بازی بیرون می‌آید. در این‌جا شما را با تعدادی از تاثیرگذارترین‌شان آشنا می‌کنیم:

1- این گروه همواره معتقد بودند که شما چون فیلم‌های کلاسیک را ندیده‌اید، درک‌تان محدود است. خب آن فیلم‌ها هم که اکثرا در دست‌رس نبود. با ظهور جادوی دی.وی.دی دکان این گروه تعطیل شد و اکثرا به گروه دوم سقوط کردند.

2- گروه دوم: از این‌جا بود که المان جدیدی پا به عرصه "فرایند ادراک" گذاشت و آن چیزی نبود جز وسیله پخش. این عده همه فیلم‌ها را روی پرده دیده بودند و چون نسل بعدی فیلم‌ها را با تلویزیون لامپی یا پلاسما یا ترانزیستوری می‌دید در نتیجه دنیا و آخرتش را باخته بود. چون فیلم‌های جان فورد – کارگردان نمونه‌ی این اساتید – یک لانگ‌شات‌هایی دارد که فقط روی پرده -آن هم فقط پرده سینماهای لاله‌زار که ساندویچ دو نون با لیموناد داشتند– می‌شود کنه‌اش را درک کرد.

3- با پیدایش سینمای خانگی و مهمل بودن عدم امکان دیدن فیلم روی پرده، در یک تردستی تازه مسئله زمان مطرح شد. این که فلان فیلم را حتما باید در دهه 60 که تهران را با موشک می‌زدند و هوا خیلی سرد می‌شد و برف می‌آمد اندازه قد من و صف‌های جشنواره شلوغ بود و سینما کریستال بود و مجله فیلم هم روی کاغذ کاهی چاپ می‌شد می‌دیدید. الان که فایده ندارد. چون الان دهه 80 است و امسال زمستون هوا بهاری بود و برف هم اصلا نیامد و صف‌ها هم که تحریم بود و خلوت و لاله‌زار هم که پریز برق می‌فروشند به جای سینما. فقط مجله فیلم هنوزم روی کاغذ کاهی چاپ می‌شود.

4- دوستان دنیای تصویر عنصر بعدی را به فرایند ادراک افزودند. ما همه فیلم‌های روز جهان را در کن می‌بینیم. و این‌طوری پای لوکیشن وسط آمد. یعنی چون که ما در کاخ جشنواره کن فیلم‌ها را می‌بینیم از شما که در منزل تماشا می‌کنید مطلب بیشتری دریافت می‌کنیم. میزان صحت این ادعا را حقیقتا گزارش‌های جشنواره کن 2009 در دنیای تصویر تایید می‌کند.

5- ژانر بعدی شامل فارغ‌التحصیلان رشته مترجمی زبان دانشگاه آزاد (ترجیحا کرج) است. از نظر این گروه حتی فیلم‌های دوره صامت سینما هم ریزه‌کاری‌هایی به زبان انگلیسی دارد که دوستان متکی به زیرنویس فارسی آن‌ها را نمی‌فهمند. البته همین گروه فراموش کرده‌اند قدیم‌ها که فیلم‌های تارکوفسکی و ازو را در جشنواره بدون زیرنویس نشان می‌دادند این حضرات نقدش را در مجله فیلم بر پایه کدام ریزه‌کاری‌های زبانی می‌نوشتند.

6- فرایند ادراک در این روزها: محل خرید فیلم و شخص فروشنده. بر اساس این فاکتور، این که شما فیلم را از باغ فردوس می‌خرید یا از کنار خیابان، از جمهوری یا آقای بیساری نتیجه مستقیمی روی دریافت شما از فیلم دارد. کیفیت کاور، کوآلیتی بالا، ساب انگلیش اصطلاحات تخصصی این قسمت است.

7- آخرین تز در فرآیند ادراک هم که در روزهای اخیر پایه‌گذاری شده است. فرایند عینک. در این مورد شما یا فیلم را سه‌بعدی دیده‌اید یا نه. اگر ندیده‌اید کارتان تمام است. چون می‌دانید که. در سینما روایت و داستان و مضمون و ارجاع و لحن و فیلم‌نامه و پیرنگ و غیره همه کشک است. تازه اگر هم مهم باشد همه را باید در پرتو آن عینک دید.

شرایط و شیوه پخش فیلم، مکان دیدن، فروشنده فیلم و جنس کاور فیلم نیست که سرشت زیبایی شناسانه فیلم را تعیین می‌کند. به تعبیر مازیار اسلامی: خصوصیت پخش فیلم یک چیز است و صفات زیبایی شناختی تصاویری که روی آن می‌بینیم چیز دیگر.

از وبلاگ عليلطفی


Comments:
و ميشود به اين فرآيند ادراك فيلم اين را هم اضافه كرد كه : ميخكوب شدن ، غوطه ور شدن ، يكي شدن ، ذوب شدن !
البته چند تا شدن ديگر هم ميتوان به شدن هاي بالا افزود و اينها در مورد فرايند ادراك كتاب بويژه كتابهاي داستان و بويژه تر رمان نيز صدق ميكند اما اهميت قضيه در اين است كه قديما اگه غرق فيلم ميشدي و فيلم جوري بود كه ميشد غرق اون شد ، يه جورايي اوضاع و احوال كمك ميكرد كه ميخكوب بشي و از جات تكون نخوري . چرا كه اگه حتي واسه يه آب خوردن يا ريختن بيرون ميرفتي مجبور بودي يه بار ديگه بري و اون فيلمو ببيني و سعي كني نيازي به بيرون رفتن هم پيدا نكني . پس يه جورايي ميشد غرق فيلم شد حتي اگه فيلمش هم خيلي غرق كننده نبود . اما حالا و توو كشور ما كه بايد فيلم رو توو خونه و با اين دستگاههاي پخش دي وي دي و نظايرهم ديد ، قضيه اندكي متفاوته . يعني ميشه هروقت كه نياز به اب خوردن و ... داشت با يك دكمه يا فشار مختصر روي ريموت كنترل از ادامه ي پخش فيلم جلوگيري كرد و رفت مثلا آبي خورد و برگشت و نشست به تماشاي ادامه ي فيلم . اينجاست كه معلوم ميشه هر فيلمي چند مرده حلاجه !و چه فيلمي غرق كننده است و چه فيلمي نيست كه اگر توو اين شرايط فيلمي توانست تا ته قضيه نذاره بيننده جم بخوره ، كاري كرده است كارستان .و گرنه اون قديما كه خيلي هنر نميخواست ميخكوب كردن تماشاچي ! يه جورايي مجبور بودن تا تهش بشينن يا قيد بقيه ي فيلمو بزنن و برن كه برن . الان مهمه .الان مهمه كه فيلمي بتونه چنان ميخكوبت كنه كه بيرون رفتن كه نه بلكه حتي نتوني انگشتت رو روي ريموت كنترل بلغزوني . كه بعضي فيلمها ميتونن و ميكنن. مثلا همين اولد بوي !
 
اول یک جمله بدیهی :اینکه طرفداران این تزها در ایران چه جور آدمهایی هستند و چه درکی از هنر دارند، ربطی به درستی و غلطی این حرفها ندارد.
حتما زمان دیدن فیلم و مکان دیدن فیلم و وسیله پخش فیلم و .... در درک بیننده تاثیر مستقیم و فراوانی دارند. امیدوارم روزی دیدن "خوب بد زشت" استاد لئونه بر روی پرده نصیبتان شود تا عمق فاجعه دیدن فیلم بر روی دی وی دی برایتان معلوم گردد. اگرچه بنده هم با بسیاری از دوستان همدردم و معمولا فیلمها را بر روی مونیتور کوچک اتاق تماشا می کنم.
به نظر بنده آقای مازیار اسلامی شکر تناول فرموده اند
 
Avataresh bikhod bood. Kollan hamash booye defayee midad. Avataro bedoone 3D didan mese yeh kartoone mozakhraf didane, Na dastan dare na dialogue dare. Hame ghashangish be 3d boodanesheh.
 
سلام.ما که کلی چیز یاد گرفتیم
 
Post a Comment

Archive:
February 2002  March 2002  April 2002  May 2002  June 2002  July 2002  August 2002  September 2002  October 2002  November 2002  December 2002  January 2003  February 2003  March 2003  April 2003  May 2003  June 2003  July 2003  August 2003  September 2003  October 2003  November 2003  December 2003  January 2004  February 2004  March 2004  April 2004  May 2004  June 2004  July 2004  August 2004  September 2004  October 2004  November 2004  December 2004  January 2005  February 2005  March 2005  April 2005  May 2005  June 2005  July 2005  August 2005  September 2005  October 2005  November 2005  December 2005  January 2006  February 2006  March 2006  April 2006  May 2006  June 2006  July 2006  August 2006  September 2006  October 2006  November 2006  December 2006  January 2007  February 2007  March 2007  April 2007  May 2007  June 2007  July 2007  August 2007  September 2007  October 2007  November 2007  December 2007  January 2008  February 2008  March 2008  April 2008  May 2008  June 2008  July 2008  August 2008  September 2008  October 2008  November 2008  December 2008  January 2009  February 2009  March 2009  April 2009  May 2009  June 2009  July 2009  August 2009  September 2009  October 2009  November 2009  December 2009  January 2010  February 2010  March 2010  April 2010  May 2010  June 2010  July 2010  August 2010  September 2010  October 2010  November 2010  December 2010  January 2011  February 2011  March 2011  April 2011  May 2011  June 2011  July 2011  August 2011  September 2011  October 2011  November 2011  December 2011  January 2012  February 2012  March 2012  April 2012  May 2012  June 2012  July 2012  August 2012  September 2012  October 2012  November 2012  December 2012  January 2013  February 2013  March 2013  April 2013  May 2013  June 2013  July 2013  August 2013  September 2013  October 2013  November 2013  December 2013  January 2014  February 2014  March 2014  April 2014  May 2014  June 2014  July 2014  August 2014  September 2014  October 2014  November 2014  December 2014  January 2015  February 2015  March 2015  April 2015  May 2015  June 2015  July 2015  August 2015  September 2015  October 2015  November 2015  December 2015  January 2016  February 2016  March 2016  April 2016  May 2016  June 2016  July 2016  August 2016  September 2016  October 2016  November 2016  December 2016  January 2017  February 2017  March 2017  April 2017  May 2017  June 2017  July 2017  August 2017  September 2017  October 2017  November 2017  December 2017  January 2018  February 2018  March 2018  April 2018  May 2018  June 2018  July 2018  August 2018  September 2018  October 2018  November 2018  December 2018  January 2019  February 2019  March 2019  April 2019  May 2019  June 2019  July 2019  August 2019  September 2019  October 2019  November 2019  December 2019  February 2020  March 2020  April 2020  May 2020  June 2020  July 2020  August 2020  September 2020  October 2020  November 2020  December 2020  January 2021  February 2021  March 2021  April 2021  May 2021  June 2021  July 2021  August 2021  September 2021  October 2021  November 2021  December 2021  January 2022  February 2022  March 2022  April 2022  May 2022  July 2022  August 2022  September 2022  June 2024  July 2024  August 2024  October 2024  May 2025  August 2025  September 2025